13/05/2010

Jangan jadikan dakwah "Escapisme"

"Dalam persoalan study dan tarbiyah ini adalah:...............................
1) Perlu kenal kekuatan dan kelemahan dalam study kita.- Kita kene jujur pada diri sendiri.kene jujur!tak boleh comparekan diri kita dengan orang lain.Lain orang, lain pace study dia. Lain kemampuan menguasai bahan dan hafalan.Maka kita kene tanya pada diri kita sendiri, kemampuan kita bagaimana.Ada orang boleh study 3 jam je sehari. Dia mampu excell dalam study dia. Orang seperti ini kene gunakan sebahagian masanya yang lain untuk dakwah dan tarbiyah.Ada orang memang perlukan 10 jam untuk belajar sehari, maka dia memang kene belajar 10 jam. Dan terpaksa kurangkan masa dakwah dan tarbiyah dia.ada orang boleh belajar last minute.2 minggu sebelum exam, memang dia stop pergi semua program yang ada, dan pulun study.Ada orang kene belajar berterusan.So dia still mampu pergi usrah dan daurah walaupun dah dekat sangat nak exam. Sebab dia dah banyak revise sebelum itu.Terpulang pada diri kita. Kita perlu kenal kekuatan kita.

2) Perlu ada jadual belajar dan dakwah serentak

3) Tahu kekuatan study andaAda orang kene study dalam group. So dia kena cari study group untuk belajar.ada orang kene baca kuat-kuat, maka dia kenalah duduk belajar sorang-sorang. Nanti orang lain terganggu dengan suara dia.So kene kenal style study anda.Gunakan segala pancaindera dalam study. Gunakan mata, telinga dan mulut.Ada benda kene baca, ada benda kene tengok gambar, ada benda kene dengar dan ada benda kene bercakap. Barulah dapat masuk dan faham apa yang kita belajar itu.

4) Jangan jadikan dakwah escapisme.Ini amat berbahaya.Ada antara kita yang bila stress sangat study, berpaling kepada dakwah sebagai escapisme. Berharap Allah akan membantu dia sebab dia dah membantu kerja Allah.Benda ini salah!Sebab takkan berjaya sesuatu perkara tanpa usaha. Kejayaan takkan datang dengan magis. Walaupun betul terkadang Allah memang membantu hambaNya yang benar-benar tawakal kepadaNya.Tapi kita still kene belajar. Kalau terlalu stress, cepat-cepat jumpa akhawat lain. Curahkan masalah kepada naqibah ataupun pada hosmet ke.Tapi jangan simpan sorang-sorang, dan jangan jadikan dakwah sebagai escapisme.Nanti dakwah terfitnah kerana kita.

5) Lepas kamu dah habis satu urusan, buatlah urusan yang lain pula.Lepas kamu dah belajar gila-gila. DAh berkorban perasaan sebab dah lama tak pergi program sebab nak study. Dah penat terperap dalam bilik, maka, KELUARLAH kamu berterbangan untuk menyampaikan kalimah Allah ini. Keluarlah untuk mengejar tarbiyah kamu semula.Buatlah dakwah gila-gila.Baru rasa nikmat pengorbanan sebab study kita itu.Seminit lepas keluar dari dewan peperiksaan, boleh fikirkan agenda dakwah dan tarbiyah. kan best tu!

6) Stay fokusUntuk masa sekarang, sesiapa yang akan ada exam, fokus pada exam. Setelah itu kita fokus dakwah pulak.Susah nak tumpu dua benda dalam satu masa unless dua-dua otak kamu boleh berjalan serentak.Bila fokus, kita akan menghasilkan impak yang besar pada usaha kita. Kita takkan mencapahAmacam?
-----------
sgt tertarik! we have to know our own potentials.. n sye rse, drpd pengalaman sye di atas, kite perlu taw juge gaye study mad'u2 kite n their potentials.. mcm sorg tu, die btul2 kne fokus blaja on weekends, n mseh x mmpu nk bg mse lame2 utk usrah.. jd ble 2 jam, die ok, ble 4jam, ade mse die lari..berkait dgn picnic pule, iA, pndpt sye, tnye diorg, adekah terbeban dahulu.. sbb klu bleyh, xmo diorg pg tpkse demi kita, kn?
Allahualam..

Shared by Sarah.

No comments: