08/02/2010

Allah PILIH kita

assalamualaikum w.b.t

alhamdulilah3x

selamat sampai jugak ke bumi moscow, walaupun jalan yg dilalui nak boleh sampai ke tanah yang pernah dijajah dengan komunisme ini boleh dikatakan mencabar...

berjalan dah, tangkap gambar dah, berjaulah pun dah, cuma mendigest nilai2 yang diperoleh sepanjang perjalanan belum. maklumlah takes time tuk dihayati dan diamalkan insyAllah.

alhamdulilah kita masih diberi kesempatan oleh Allah utk berjaulah walaupun berlaku cabaran yg perlu dhadapi dgn tabah sebelum ke jaulah. maybe ade org rase susah utk ke jaulah maybe ada yang senang hati bila diajak ke jaulah. namun Allah masih memelihara kita semua yang berjaya berjaulah di besancon..

kenapa saya cakap mcm tue.. cuba kita lihat kronologi asal nya. pada mulanya jaulah disetkan akan berlangsung di lille yang terletak lebih kurang 1 jam lebih dr kota paris. tapi nak dikatakan takdir Allah mengatasi perancangan manusia bila tempat jaulah ditukar pada2 saat akhir dr lille ke besancon.

kami dpt berita nie pun waktu on the way nak ke airport dr hostel. masing2 agak terkejut. maklumlah tiket train dah beli dr paris ke lille. dahlah currency dlm euro. kami beli tiket lak return. dan sekarang kena pikir cmne nak beli tiket baru sedangkan kami sudah memulakan perjalanan winter kami. payah jugaklah nak dpt internet except dekat hostel yg kami stay ader internet excess.

tapi nak dijadikan cerita masalah nie dapat diselesaikan dan semua org berlapang dada utk mengspend duit lebih dr yg dirancang. so basically bende nie dpat berlaku dgn rahmat Allah jugak kan! sebab Allah pilih kami dan kamu utk pergi ke jaulah mengaut seberapa byk ilmu yg boleh dr murabbi2 yg superb. Allah telah memilih kita semua utk berada dlm majlis ilmu selama lebih kurang 4hari 5malam. Allah telah memilih kita utk mendengar kebenaran dan memilih kita berada dalam suasana biah solehah.

mungkin sepanjang jaulah kita tersentuh dengan kata2 yg diucapkan oleh penyampai, maybe gak tersentuh dgn kesungguhan (jiddiyah) akk2 yg menguruskan jaulah.. insyAllah semua itu adalah tarbiyah yang indirectly from Allah melalui sekeliling kita. Moga kita, kamu, dier mendapat pengajaran dr jaulah kali nie..

lastly nak share lagu time jaulah by amar- secebis kenangan kalau nak dgr boleh klik link nie insyaAllah klik me






wet

No comments: